Biznes i gospadarka

Zakaz handlu w niedziele a spółki modowe

Przypomnijmy, że aktualnie tylko jedna niedziela w miesiącu jest handlowa. Analitycy mają podzielone zdanie co do wpływu zaostrzenia zakazu handlu w niedziele na obroty.

Sieci odzieżowe odczuły spadek obrotów, zdaniem części ekspertów dobre wyniki mogą być efektem przejęć. Z pewnością zakaz handlu w niedziele odczuwalnie wpłynął na wyniki. Można się spodziewać, że zaostrzenie zakazu wpłynie na zyski sklepów i mocno uderzy w wyniki sprzedażowe spółek. Z drugiej jednak strony część klientów odzwyczaja się od robienia zakupów w niedziele, unikając tego nawet te handlowe.

Skutki zaostrzenia zakazu nie są jednak łatwe do ocenienia, gdyż brak możliwości handlu jest też w znacznym stopniu odrabiany w inne dni tygodnia oraz przez możliwość dokonania zakupów online.

Część ekspertów uważa z kolei, że zakaz handlu z pewnością wiąże się ze spadkiem obrotów, a efekty są coraz bardziej widoczne. Kolejna niedziela bez handlu w miesiącu na pewno będzie niekorzystna dla wielu sektorów, również odzieżowego. Rozwija się co prawda sprzedaż przez Internet, ale to powoduje presję cenową. Klient jest bardziej wybredny, szuka atrakcyjnych cen, a także zaczyna oczekiwać promocji i niższych cen w sklepach stacjonarnych. Elastyczność cenowa będzie zatem jednym z najważniejszych czynników w walce o klienta.

Lena.k, f:rawpixel/Pixabay