Biznes i gospadarka

Zagubiony bagaż – czy można liczyć na odszkodowanie?

Czekasz przy taśmie, a Twojej walizki nadal nie ma? Każdemu może się przytrafić, że linie lotnicze zgubią lub zniszczą jego bagaż. Co robić?

 Przede wszystkim nie panikuj i działaj spokojnie. Możliwe, że Twój bagaż trafił na pokład innego samolotu i wkrótce się odnajdzie. Udaj się do Punktu Zagubionego Bagażu, przedstaw swoją kartę pokładową i kwit bagażowy. Dokładnie opisz pracownikowi działu swój bagażu – rozmiar, kolor, rodzaj, cechy charakterystyczne. Następnie wypełnij formularz i wpisz adres, pod który linia odeśle twój bagaż na swój koszt.

lotniska przekaże Ci, kiedy bagaż powinien trafić pod wskazany adres. Jeśli tak się nie stanie, zadzwoń do punktu, w którym zgłosiłeś zaginięcie. Po miesiącu od dnia zgłoszenia szanse na jego odzyskanie są znikome. Możesz jednak ubiegać się o odszkodowanie. Pamiętaj, że linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy – przed wyborem przewoźnika warto przeczytać regulamin.

Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie lub zagubienie bagażu jest ograniczona. W przypadku tradycyjnych linii obowiązują regulacje Konwencji Warszawskiej i przepisy stowarzyszenia IATA. Na lotniskach ruch jest bardzo duży – linie lotnicze zabezpieczają się więc przed licznymi odszkodowaniami.

Podróżny nie pozostaje jednak bezsilny – możesz zadeklarować wyższą wartość bagażu i za niego dopłacić. Przed zniszczeniem czy utratą bagażu możesz też się ubezpieczyć.

Można też złożyć pisemną reklamację do przewoźnika – masz na to 7 dni od dnia otrzymania bagażu (w przypadku jego uszkodzenia), a 21 dni od daty jego doręczenia (w razie zagubienia).